کرامت در آثار مولوی و عطار

دسته بندي : کتاب » ادبیات


هدف نگارنده ی رساله  این بوده است که یکی از جنبه های عرفان اسلامی را  تحت عنوان کرامت اولیا،  تفحّص، تحلیل و بررسی کند. منظور از کرامت  کارهای خارق العاده ای که انسان های عادی از  انجام آن عاجزند و اولیا الله بواسطه اتصال به منبع لایزال الهی بدان  قادر و توانا هستند. بعد تعاریف و اقوال مختلفی ازعرفا و نویسندگان در مورد معجزه و کرامات آورده تا تمایز آن با استدراج روشن  شود ؛ سپس  به وجه افتراق معجزات انبیا و کراما ت اولیا و ولی و نبی با استناد  به آیات قرآن و مباحث عرفا و صوفیه پرداخته و بعد تعاریفی از ولی، شیخ، صوفی، پیر نوشته  است و با بهره جستن از اثر منثور تذکرة اولیاء و اشعار عطّار  به انواع کرامات و معجزات در آثار عطار اشاره کرده است.

نگارنده با  انتخاب این موضوع ، شروع به تفحص و پژوهش در سه اثر منظوم عرفانی و نفیس عطّار، منطق  الطیر، اسرارنامه و مصیبت نامه کرده و با تامّل در ابیات این منظومه ها در جستجوی مفاهیم مربوط به معجزه ، و کرامت و اهمیّت پیر در اندیشه های عطّار، رابطه مُرید و مراد، و ولی و نبی  بوده است.

در مورد معجزات هر یک از انبیا ، سعی شده است ابیاتی که در سه منظومه ی  مصیبت نامه، منطق الطّیر، و اسرار نامه آمده اشاره شود و همچنین آیات مربوط به آ ن را از قرآن استخراج کرده و ابعاد مختلف آن را با استناد به کتب تفسیر و متون عرفانی توضیح بدهد، هر چند در این رساله بخشی از اندیشه های عرفانی عطّار در مورد کرامت، ولی و پیر مورد بررسی  و تحلیل قرار گرفته و لی یک نتیجه ی  کلّی بدست آمد و آن اینکه:  عطّار به وجود  معجزه و کرامت  اعتقاد داشته و سرچشمه و صدور آن دو را منبع لایزال الهی می داند .او با بکارگیری مفاهیم عرفانی و مضامین عالی قرآن راجع به کرامات و معجزات و با اشاره به این موضوع در اشعار خود اعتقاد راستین خود را به این مسائل نشان داده ؛ محبوبیّت و مقبولیّت وشهرت عطّار در گرو همین مفاهیم و مضامین عالی عرفانی در قالب کلام موزون است.

این رساله از یک مقدمه و دو فصل تشکیل شده است.

در قسمت مقدمه کلیاتی در مورد اهمیّت موضوع و نیروهای ماوراء طبیعی و خارق عادات  و تصدیق و تبعید آن نیروها و همچنین به اختصار دربارة زندگینامة عطّار و آثار عطّار و اندیشه های عرفانی عطّار سخن گفته شده است.

در فصل اول تعاریف مربوط به معجزه وکرامت، استدراج ، ولی، نبی، از دیدگاه قرآن ، عرفا، مؤلفین، و وجه  افتراق آن ها، اثبات و اظهار کرامات، کتمان کرامات، اقسام کرامات از دیدگاه ژنده پیل و انواع کرامات در آثار عطّار و تعاریفی در مورد پیر،  شیخ ، صوفی، عارف آورده و پیام های عرفانی مورد تحلیل قرار گرفته است.

در فصل دوّم به معجزات انبیاء الهی و کرامات اولیاء که اکثراً در منظومه های عطّار به آنها اشاره شده است، پرداخته ایم .

 

نگارنده در پایان نامۀ حاضر تحت عنوان « بررسی مقایسه ای کرامت در آثار مولوی و عطار » در نظر داشته است تا با مطالعۀ موضوع کرامات، بخش هایی از آثار  مولانا و عطار را که در آن کرامات بازتاب داشته، استخراج و با تحلیل و تفسیر این آثار، کم وکیف آن را بررسی کند.

توجه به نیروهای درونی از مو ضوعاتی است که در دوره های مختلف تاریخ، انسان را به خود مشغول داشته است . در ملت های بدوی ، شمن ها و جادوگران قبیله ، مظهر تبلور چنین نیروهایی بودند اما با تکامل فکری انسان ها ، این نیروها جهت خاصی یافتند و علوم مختلف ، هر یک سعی در شناخت و تجزیه و تحلیل این نیروها کردند و به ویژه علم روان شناسی مدرن که مبحث ادراکات فوق حسی را مطرح می کند. در عرفان و تصوف نیز این نیروهای در قالب فعلی  به نام کرامت و در ادیان  نیز به نام معجزه ظهور می کنند . این نیروهای درونی ، فقط در انسان های صالح و شایسته وجود ندارد بلکه کافران نیز از این توانایی های روحی بهره مندندکه از آن به مکر و استدراج یاد می شود. گرچه بسیاری از مخالفان وجود این نیرو را در انسان تکذیب می کنند اما آیات فراوانی که در قرآن به انجام این فعل ، توسط اولیای خدا اشاره می کند سندیت این مو ضوع را بیش از پیش می کند. اهمیت این مو ضوع تا حدی است که در ادیان مختلف ، چه ادیان الهی و چه غیر الهی ، به انجام کارهای خارق العاده توسط انبیا و کسانی که نیروهای درونی خود را پرورش داده اند به ویژه مر تاضان توجه زیادی شده است .البته کراماتی که در متون ادب فارسی آمده است متعدد است و در این پایان نامه فقط سی و شش نوع از کراماتی که بیشتر در متون عرفانی مطرح است ذکر شده است .

 

فرهنگ و ادبیات عرفانی فارسی در طول قرون و اعصار گذشته به رفتار و نوشتار بسیاری از عرفا و مشایخ مزین گشته و بالیده است. با مطالعه این آثار به ویژه دواوین سرایندگان بی بدیل ادب و عرفان که لبریز از اندیشه های بکر و تازه و تکان دهنده عرفانی است، در می یابیم که اساس تصوف بر کرامت انسان پایه گذاری شده است و او را مبدأ و مقصد نهایی خلقت عالم دانسته اند، چنان که مولوی می گوید: پس به صورت عالم اصغر تویی پس به معنی عالم اکبر تویی (مثنوی معنوی : 520/4) در کتب و آثار صوفیه از خوارق عادات ( معجزه و کرامات) این انسان که مشایخ صوفیه او را هدف و غایت خلقت عالم می دانند، فراوان یاد شده است. فوق عالم مرئی و محسوس (ناسوت)، عالم نامرئی و روحانی (لاهوت) است که دست عقل از دامان آن عالم کوتاه است و ارتباط و اتصال به آن عالم، مخصوص اصفیا و برگزیدگان حق است که انبیا و اولیا نام دارند. انبیا به واسطه عصمت و مقام وحی و رسالتی که دارند و اولیا نیز بنا به جایگاه قدسی و قربی که بر اثر موهبت الهی، تهذیب و ترویض نفس، موت ارادی و اتصال نفس ناطقه انسانی به مبادی اولیه و ارتسام از آنها در نفس انسانی برخوردارند و داشتن ایمان مستحکم و خالصانه، مصداق الاان اولیاء الله لا خوف علیهم و لاهم یحزنون هستند و از آنان به اذن و تأیید الهی و اثبات مراتب قرب، اعمال خارق العاده و غیر معهودی- ورای علل و اسباب ظاهری صادر می شود که معجزه و کرامت نام دارد. اینان در حقیقت عارفان و اصلی هستند که به سبب داشتن جانی افزونتر از ملائک، همچون حضرت آدم، مسجود ملائک واقع می شوند و معنی انسان کامل و اولیاء الله در نظر مولوی همین فرا رفتن از مقام فرشتگان و رسیدن به مرتبه صاحبان دل است. مولانا همه علل و اسباب طبیعی را که بشر ادراک و احساس می کند، امور ظاهری می داند و می گوید: علل و اسباب طبیعی در تحت فرمان و اراده و اداره علل و اسباب دیگری است که از انظار مخفی است و باید زنگار شهوات و تعلقات دنیوی را به صیقل ریاضت از آیینه روح زدود و آن را صفا و جلا داد و به موت ارادی دست یافت تا پذیرای اشراق و کشف و شهود صور حقایق و معاینه علل و اسباب غیبی گردد. (مولوی نامه، ج 1،ص501-500). هست بر اسباب، اسبابی دگر در سبب منگر، در آن افکن نظر انبیا در قطع اسباب آمدند معجزات خویش بر کیوان زدند ... کشف این، نه ازعقل کارافزابود بندگی کن تا ترا پیدا شود (مثنوی معنوی: 2525و2516و3/2525) مولوی معتقد است که اصل رسالت معجزه، حیات معنوی بخشیدن به انسانهایی که از در انکار و خیره سری و گمراهی در می آیند، می باشد: صدهزاران چشم دل بگشاده شد از دم تو، غیب را آماده شد و آن قوی تر، زآن همه کین دایم است زندگی بخشی که سرمد قائم است جان جمله معجزات این است خود کو ببخشد مرده را جان ابد.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                               صفحه

چکیده

فصل اوّل: كلّيّات و مقدّمات

1-1 مقدّمه                                                         2

1-2 بیان مسأله                                                    2

1-3 پرسش های تحقیقاتی                                       3

1-4 اهداف تحقیق                                                4

1-5 ضرورت و اهمّیّت تحقیق                                   4

1-6 تعریف واژه ها و اصطلاحات پژوهش                     5

فصل دوم: مرور مطالعاتي

2-1 مقدمه                                                         7

2-2 مبانی نظری                                                   7

2-3 پژوهش های گذشته                                         7

فصل سوم: روش تحقيق

3-1 مقدمه                                                         12

3-2 روش تحقیق                                                 12

3-3 جامعه پژوهش                                               12

3-4 شیوه و ابزار جمع آوری اطلاعات                          12

فصل چهارم: ارائه و تجزيه و تحليل اطّلاعات

مقدمه 12

كرامت   17

تعريف كرامت و تفاوت آن با انواع خوارق عادات   17

موافقان و مخالفان وجود كرامت   18

اثبات وجود كرامت   18

انواع كرامت‌ها 20

(جدول شماره‌ي1: انواع كرامت‌ها) 21

انگيزه‌هاي اولياء از اظهار كرامت   22

مفهوم ولایت   24

معراج ویژه اولیا 27

دارا بودن قدرت الهی  27

فناء فی الله و بقاء الله  27

مرتبه ی تبدیلی  27

مقام الهام 28

دارا بودن عقل حقیقی  28

صاحب دل بودن  28

کرامت 29

انواع کرامات   33

دیدگاه متکلّمان درباره ی کرامت   36

دیدگاه عرفا درباره ی کرامت   38

کرامت و رابطه ی آن با ولایت از دیدگاه مولوی  39

کرامت در قرآن  40

سیر کرامات و اهمیت آن نزد مشایخ صوفیه 44

معجزه 47

ویژگی های معجزه 48

اقسام خارق عادات   48

انواع تحدّی در قرآن  50

فرق معجزه  و کرامت (نبی ، ولی) 52

وجوه ولی در قرآن  55

تعداد و مراتب اولیاء 62

علم ولی نسبت به ولایت و کرامت خویش    64

استدراج، کرامت   66

مراتب اقسام کرامات از نظر شیخ احمد جام (ژنده پیل) 68

اثبات کرامت اولیا 70

اظهار کرامات اولیا در قرآن  71

کتمان کرامت   72

اصطلاح ولی ، پیر ، شیخ ، عارف، صوفی ، مرید مراد در زبان صوفیه. 75

ولی  75

پیر  75

شیخ  77

پیر در اندیشه عطّار 77

عارف   80

صوفی  82

مراد و مرید  86

به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید پیران دروغین  88

انواع کرامت   90

لباس عافیت   91

دعا برای حاضر شدن طعام و آب   91

هدیه ای از خدا 91

باریدن نعمت   92

نماز و اجابت دعا 92

دعای عارفان برای رفع حوائج  92

دلو و فاتحه 92

پرداخت وام و مرگ احمد  93

برکت نفس عارف   93

رابعه و زنده شدن خر  93

مجازات تازیانه زننده 94

دزدی جامه 94

دعا برای پیدا شدن گم شده 94

نتیجه ی صبر  94

پیدا شدن نگین  95

دعای قطب برای طلب باران و برف   95

دعا برای حاضر شدن مال یا نعمتی  95

دیدن امور غیبی و گفتگو با عالم غیب   96

به حساب نیامدن مردم 96

برتر از ملائکه 96

درون پرده 97

اتّصال در بیابان  97

سؤال فرشتگان از بایزید  98

ندا از سوی حضرت حق  98

شکایت رابعه 98

برکت مسجد خرقانی  99

اخبار از مغیبات   99

دزد گنج نامه 100

مرگ پسر  100

طیّ الارض    100

فاش شدن راز 100

نشانه ی طواف   101

تیه بنی اسرائیل  101

نمایش کرامات با عناصر اربعه 101

آب   102

جوشیدن آب   102

تر نشدن در زیر آب   102

عبور از آب   102

تربیت دل  103

مالک دینار 104

ایمان رهبانان  104

شهادت مؤذّن  104

عقل به فرمان حق  105

خوردن خاگینه 105

کوی خدا 105

آتش    106

برکت دست مالک   106

شاهدی برای صدق  107

احمد و تنور 107

ریختن آب رو، برای دوست   107

خاک   108

مزد درمان  108

قدحی همچون آیینه 108

تسبیح زمین و کلوخ  108

نشاندن باد و آرامش کشتی  109

سایر کرامات   109

پیدا شدن نقش الله  109

نقش خدا 109

نقش الله از تولّد  110

مرگ در راه حق  110

مرید و فریب مکر  111

سخن انجیر  111

چراغ برای مهمانان  111

حسن و پریان  112

انواع مختلف کرامت   113

مشی بر آب   113

سجاده بر آب و هوا 114

سجده در آتش    116

دعای باران  116

دوستی با حیوانات   116

اخبار از مغیبات   117

طی الارض    117

آتش درکعبه 117

مُعلّق در هوا 118

تحمل گرسنگی و تشنگی  118

پرواز چون پرندگان  119

معجزات انبیا و کرامات اولیا 126

رسالت و  بعثت  انبیا و معجزات ایشان  126

معراج رسول اکرم (ص) 129

قرآن  130

دو نیم کردن ماه (شق القمر) 131

برگرداندن آفتاب (ردّ شمس ) 132

ولادت حضرت محمد (ص) همراه با معجزه 132

ناله کردن درخت از فراق حضرت (ص) 133

تسبیح گفتن سنگ ریزه در دست محمد (ص) 134

سخن با حیوانات  و درختان واشیاء 134

جوشش آب از چاه خشک به برکت دعای پیامبر  134

عدم تاثیر زهر در وجود پیامبر وا شراف و اطلاع حضرت از بزغالة زهر. 135

معجزه چشم پیامبر  135

ایمان آوردن جنیان به پیامبر  136

اسلام آوردن شیطان پیامبر به دست پیامبر  136

دعای پیامبر در شب معراج جهت منسوخ شدن مسخ امتش    136

سایه نداشتن پیامبر در آفتاب   136

حضرت نوح (ع) 137

معجره اجابت نفرین نوح (ع) 137

خداوند  حکیم زنان را تا چهل سال عقیم می کند  139

جوشیدن آب از تنور نشانة هلاکت قوم نوح (ع) 140

طوفان نوح  140

پنج میخ به نام پنج تن کشتی را آرام می کند  141

حضرت عیسی (ص) 142

حضرت عیسی تولّدی با معجزه 142

سخن گفتن حضرت عیسی(ع) درگهواره 143

زنده کردن مرگان به اذن خدای و شفای بیماران  144

مرغ عیسی (ع) ساختن پرنده از گل  145

راه رفتن عیسی بر روی آب   145

رنگرز و صباغ بودن حضرت عیسی (ع) 145

عروج حضرت عیسی به آسمان  146

نزول مائده آسمانی  146

حضرت موسی (ع) 147

آب گذشتن در بدو زندگی  147

شنیدن نکته توحید از درخت   147

تجلّی خداوند  148

عصای حضرت موسی (ع) 149

شکافتن دریا معجزة حضرت موسی (ع) 150

ید بیضای حضرت موسی (ع) 150

زنده کردن مُرده 151

مائده آسمانی  151

زدن عصا بر سنگی روان شدن دوازه چشمه از آن  152

عصا و سنگ موسی به ائمه اطهار به میراث رسیده 152

حضرت صالح و معجزه او (ناقة صالح ) 152

حضرت یونس (ع) 154

حضرت ابراهیم (ع) 155

زنده کردن پرندگان  155

حضرت ابراهیم و قربانی کردن اسماعیل (ع) 156

گلستان شدن آتش نمرود بر ابراهیم (ع) 156

معجزة دیگر مقام ابراهیم  158

نمایان شدن حکومت آسمان و زمین برای ابراهیم  158

در نتیجه دعای ابراهیم ، رسول اکرم و  ائمه اطهار در ذریّه او قرار می گیرند. 159

حضرت یوسف (ع) 160

بوی پیراهن یوسف و روشن شدن چشمان یعقوب   160

خواب یوسف و تعبیر آن  161

حضرت یوسف (ع) تعبیر خواب پادشاه 165

حضرت سلیمان (ع) 166

نگین یاخاتم سلیمان  166

فرمانروایی سلیمان بر دیوان و اجنّه، و شیاطین و جانوران مختلف... 168

سلیمان وتسخیر باد 169

منطق الطیر سلیمانی  170

معجزة انتقال تخت بلقیس از زبان قرآن  171

حضرت داود(ع) 171

حضرت علی (ع) 174

کندن در عظیم خییر  174

دلیری حضرت علی در جنگ احد  175

دست بریدة قصاب را با آب دهان شفا داد 175

خوابیدن در بستر پیامبر در لیلة الدار جهت محافظت جان پیامبر  176

رّد الشمِس، برگرفتن خورشید برای علی (ع) 176

خضر و کرامات او  177

خضر از نظر عرفا 177

داستان اصحاب کهف   178

تفسیر اصحاب کهف   179

حضرت مریم  (س) 185

رشد کردن غیر معمول حضرت مریم (س) 185

نازل شدن میوه و طعام بهشتی برای حضرت مریم (س) 185

معجزة دیگر حضرت مریم (ص) عطای عیسی به او بدون شوهر. 186

مریم برای زایمان به طی الارض به کربلا می رود 187

معجزه جاری شدن آب   187

خرما دادن درخت خشکیده 188

حضرت فاطمه (س) 188

فاطمه و طعام آسمانی  188

نور چادر فاطمه یهودیان را مسلمان کرد 189

مولانا جلال الدین  191

خوارق عادات ( معجزه و کرامت) 191

خوارق عادات ( معجزه و کرامت) معلول اذن و تصوّف الهی است... 192

نه معلول علل و اسباب طبیعی  192

معجزه، حکم علل و اسباب عادی را نقض کند  192

سبب ظهور خوارق عادات   192

رؤیت خوارق عادت از برگزیدگان خدا موجب هدایت حقیقت جویان و گمراهی بیشتر حقیقت ستیزان گردد 193

سبب ایمان آوردن مردم، مشاهدة معجزات نیست بل تجانس روحی است... 193

غایت معجزه، حیاتِ معنوی بخشیدن است نه نمایش اعمال عجیب... 194

تفاوت معجزه و سحر  194

کرامت پنهانی  194

خلع بدن  195

طیّ الارض    195

سحر  195

تاثیر و تصرّف سحر در نفوس مردم 196

تفاوت سحر و معجزه 197

رسوایی سحر  197

سحر حلال  197

کرامات اولیا 198

کرامت شیخ شیبان راعی  198

کرامت احمد خضرویه 199

کرامت ابراهیم ادهم  200

کرامات درویشی که در کشتی او را متّهم به دزدی کردند  201

حیرانی حاجیان در کرامات زاهدی که در بیابان تنها بود 202

کرامت شیخ اقطع و زنبیل بافتن او با دو دست   202

بینا شدن شیخ ضریر در هنگام قرائت قرآن  204

دقوقی و کراماتش    205

کرامت شیخ عبدالله مغربی  206

مژه دادن ابویزید از زادن ابوالحسن خرقانی  207

قصّه ی سبحانی ما اعظم شأنی گفتن ابویزید  208

حکایت شیخ محمّد سرزی غزنوی  209

حکایت مرید شیخ حسن خرقانی و کرامات شیخ  210

سحر و استدراج  212

سحر  212

فصل هشتم: «"کرامت" ویژه اولیا و خاصان حق» 213

«انواع کرامت در مثنوی»: 217

کرامات ظاهری: 218

کرامات باطنی: 221

فصل نهم: «فنا و تبدیل اوصاف در مثنوی» 222

انواع مكاشفات عرفاني در مثنوي معنوي  222

چكيده 222

مقدمه 223

كشف و شهود 226

انواع مكاشفات عرفاني  226

كشف صوري و كشف معنوي  227

مكاشبه ي صوي (آفاقي) 227

كشف بينايي  228

كشف بويايي  229

كشف شنوايي  229

كشف چشايي  230

كشف لمسي  230

احوال انفسي يا مكاشفات معنوي  231

كشف قدسي  232

كشف الهامي  232

كشف روحي  233

كشف سري  233

بررسي ويژگي هاي مشترك حالات آفاقي و انفسي از نظر استيس... 234

احساس عينيت   235

متناقض نما 236

احساس تيمن و نشاط و شادي  237

لحظه اي بودن  238

احساس ثقه و اعتماد 238

غيرقابل بيان بودن  239

ويژگي هاي اختصاصي احوال آفاقي  240

حيات همه موجودات   240

بينش وحدت نگرانه 241

ويژگي هاي اختصاصي احوال انفسي  242

وحدت وجودي  242

بي زماني و بي مكاني  243

حس اعتلا  244

نتيجه گيري  246

معجزات پیامبر اسلام (ص) در مثنوی معنوی  247

چکیده 247

مقدمه 248

معجزات پیامبر اسلام (ص) 248

استن حنّانه 248

اُستن حنانه از هجر رسول  249

شق القمر  251

رد شمس    253

سلام کردن سنگ و درخت بر پیامبر (ص): 253

سخن گفتن سنگریزه 254

کژ ماندن دهان مسخره کنندة نام پیامبر (ص): 256

مزرعه شدن سنگلاخ  257

خبر از بوی رحمن از جانب یمن  258

فریاد رسیدن رسول (ص) تشنگان قوم را: 262

پاک شدن همه جا برای پیامبر (ص) 267

ردای پیامبر (ص)، دیدة معنوی  268

نام پیامبر (ص) مایة نجات مسیحیان  270

نتیجه 273

مقدمه 273

خوارق عادات (معجزات كرامت) 274

وجوه افتراق و اشتراك معجزه و كرامت   275

علل و اسباب طبيعي و الهي خوارق عادات   276

سبب و سرمايه خوارق عادات در مثنوي  277

حصول اصول خوارق عادات   278

اهداف خوارق عادات   279

خوارق عادات و اصل عليت   280

ديدگاه اهل كلام 281

ديدگاه عرفاني  282

نتيجه : 284

بررسی و مقایسه 291

کرامت های عملی  291

گفتگو با هاتف غیب   303

امدادها و یاری های غیبی خداوند  306

مستجاب الدّعوه بودن  308

کرامت به صورت خواب دیدن  311

نتیجه گیری  317

فهرست منابع و مآخذ  320

 

 

دسته بندی: کتاب » ادبیات

تعداد مشاهده: 3207 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 358

حجم فایل:1,683 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، گروه زبان و ادبیّات فارسی
    پایان نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد «M.A.»