هدف نگارنده ی رساله این بوده است که یکی از جنبه های عرفان اسلامی را تحت عنوان کرامت اولیا، تفحّص، تحلیل و بررسی کند. منظور از کرامت کارهای خارق العاده ای که انسان های عادی از انجام آن عاجزند و اولیا الله بواسطه اتصال به منبع لایزال الهی بدان قادر و توانا هستند. بعد تعاریف و اقوال مختلفی ازعرفا و نویسندگان در مورد معجزه و کرامات آورده تا تمایز آن با استدراج روشن شود ؛ سپس به وجه افتراق معجزات انبیا و کراما ت اولیا و ولی و نبی با استناد به آیات قرآن و مباحث عرفا و صوفیه پرداخته و بعد تعاریفی از ولی، شیخ، صوفی، پیر نوشته است و با بهره جستن از اثر منثور تذکرة اولیاء و اشعار عطّار به انواع کرامات و معجزات در آثار عطار اشاره کرده است.
نگارنده با انتخاب این موضوع ، شروع به تفحص و پژوهش در سه اثر منظوم عرفانی و نفیس عطّار، منطق الطیر، اسرارنامه و مصیبت نامه کرده و با تامّل در ابیات این منظومه ها در جستجوی مفاهیم مربوط به معجزه ، و کرامت و اهمیّت پیر در اندیشه های عطّار، رابطه مُرید و مراد، و ولی و نبی بوده است.
در مورد معجزات هر یک از انبیا ، سعی شده است ابیاتی که در سه منظومه ی مصیبت نامه، منطق الطّیر، و اسرار نامه آمده اشاره شود و همچنین آیات مربوط به آ ن را از قرآن استخراج کرده و ابعاد مختلف آن را با استناد به کتب تفسیر و متون عرفانی توضیح بدهد، هر چند در این رساله بخشی از اندیشه های عرفانی عطّار در مورد کرامت، ولی و پیر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و لی یک نتیجه ی کلّی بدست آمد و آن اینکه: عطّار به وجود معجزه و کرامت اعتقاد داشته و سرچشمه و صدور آن دو را منبع لایزال الهی می داند .او با بکارگیری مفاهیم عرفانی و مضامین عالی قرآن راجع به کرامات و معجزات و با اشاره به این موضوع در اشعار خود اعتقاد راستین خود را به این مسائل نشان داده ؛ محبوبیّت و مقبولیّت وشهرت عطّار در گرو همین مفاهیم و مضامین عالی عرفانی در قالب کلام موزون است.
این رساله از یک مقدمه و دو فصل تشکیل شده است.
در قسمت مقدمه کلیاتی در مورد اهمیّت موضوع و نیروهای ماوراء طبیعی و خارق عادات و تصدیق و تبعید آن نیروها و همچنین به اختصار دربارة زندگینامة عطّار و آثار عطّار و اندیشه های عرفانی عطّار سخن گفته شده است.
در فصل اول تعاریف مربوط به معجزه وکرامت، استدراج ، ولی، نبی، از دیدگاه قرآن ، عرفا، مؤلفین، و وجه افتراق آن ها، اثبات و اظهار کرامات، کتمان کرامات، اقسام کرامات از دیدگاه ژنده پیل و انواع کرامات در آثار عطّار و تعاریفی در مورد پیر، شیخ ، صوفی، عارف آورده و پیام های عرفانی مورد تحلیل قرار گرفته است.
در فصل دوّم به معجزات انبیاء الهی و کرامات اولیاء که اکثراً در منظومه های عطّار به آنها اشاره شده است، پرداخته ایم .
نگارنده در پایان نامۀ حاضر تحت عنوان « بررسی مقایسه ای کرامت در آثار مولوی و عطار » در نظر داشته است تا با مطالعۀ موضوع کرامات، بخش هایی از آثار مولانا و عطار را که در آن کرامات بازتاب داشته، استخراج و با تحلیل و تفسیر این آثار، کم وکیف آن را بررسی کند.
توجه به نیروهای درونی از مو ضوعاتی است که در دوره های مختلف تاریخ، انسان را به خود مشغول داشته است . در ملت های بدوی ، شمن ها و جادوگران قبیله ، مظهر تبلور چنین نیروهایی بودند اما با تکامل فکری انسان ها ، این نیروها جهت خاصی یافتند و علوم مختلف ، هر یک سعی در شناخت و تجزیه و تحلیل این نیروها کردند و به ویژه علم روان شناسی مدرن که مبحث ادراکات فوق حسی را مطرح می کند. در عرفان و تصوف نیز این نیروهای در قالب فعلی به نام کرامت و در ادیان نیز به نام معجزه ظهور می کنند . این نیروهای درونی ، فقط در انسان های صالح و شایسته وجود ندارد بلکه کافران نیز از این توانایی های روحی بهره مندندکه از آن به مکر و استدراج یاد می شود. گرچه بسیاری از مخالفان وجود این نیرو را در انسان تکذیب می کنند اما آیات فراوانی که در قرآن به انجام این فعل ، توسط اولیای خدا اشاره می کند سندیت این مو ضوع را بیش از پیش می کند. اهمیت این مو ضوع تا حدی است که در ادیان مختلف ، چه ادیان الهی و چه غیر الهی ، به انجام کارهای خارق العاده توسط انبیا و کسانی که نیروهای درونی خود را پرورش داده اند به ویژه مر تاضان توجه زیادی شده است .البته کراماتی که در متون ادب فارسی آمده است متعدد است و در این پایان نامه فقط سی و شش نوع از کراماتی که بیشتر در متون عرفانی مطرح است ذکر شده است .
فرهنگ و ادبیات عرفانی فارسی در طول قرون و اعصار گذشته به رفتار و نوشتار بسیاری از عرفا و مشایخ مزین گشته و بالیده است. با مطالعه این آثار به ویژه دواوین سرایندگان بی بدیل ادب و عرفان که لبریز از اندیشه های بکر و تازه و تکان دهنده عرفانی است، در می یابیم که اساس تصوف بر کرامت انسان پایه گذاری شده است و او را مبدأ و مقصد نهایی خلقت عالم دانسته اند، چنان که مولوی می گوید: پس به صورت عالم اصغر تویی پس به معنی عالم اکبر تویی (مثنوی معنوی : 520/4) در کتب و آثار صوفیه از خوارق عادات ( معجزه و کرامات) این انسان که مشایخ صوفیه او را هدف و غایت خلقت عالم می دانند، فراوان یاد شده است. فوق عالم مرئی و محسوس (ناسوت)، عالم نامرئی و روحانی (لاهوت) است که دست عقل از دامان آن عالم کوتاه است و ارتباط و اتصال به آن عالم، مخصوص اصفیا و برگزیدگان حق است که انبیا و اولیا نام دارند. انبیا به واسطه عصمت و مقام وحی و رسالتی که دارند و اولیا نیز بنا به جایگاه قدسی و قربی که بر اثر موهبت الهی، تهذیب و ترویض نفس، موت ارادی و اتصال نفس ناطقه انسانی به مبادی اولیه و ارتسام از آنها در نفس انسانی برخوردارند و داشتن ایمان مستحکم و خالصانه، مصداق الاان اولیاء الله لا خوف علیهم و لاهم یحزنون هستند و از آنان به اذن و تأیید الهی و اثبات مراتب قرب، اعمال خارق العاده و غیر معهودی- ورای علل و اسباب ظاهری صادر می شود که معجزه و کرامت نام دارد. اینان در حقیقت عارفان و اصلی هستند که به سبب داشتن جانی افزونتر از ملائک، همچون حضرت آدم، مسجود ملائک واقع می شوند و معنی انسان کامل و اولیاء الله در نظر مولوی همین فرا رفتن از مقام فرشتگان و رسیدن به مرتبه صاحبان دل است. مولانا همه علل و اسباب طبیعی را که بشر ادراک و احساس می کند، امور ظاهری می داند و می گوید: علل و اسباب طبیعی در تحت فرمان و اراده و اداره علل و اسباب دیگری است که از انظار مخفی است و باید زنگار شهوات و تعلقات دنیوی را به صیقل ریاضت از آیینه روح زدود و آن را صفا و جلا داد و به موت ارادی دست یافت تا پذیرای اشراق و کشف و شهود صور حقایق و معاینه علل و اسباب غیبی گردد. (مولوی نامه، ج 1،ص501-500). هست بر اسباب، اسبابی دگر در سبب منگر، در آن افکن نظر انبیا در قطع اسباب آمدند معجزات خویش بر کیوان زدند ... کشف این، نه ازعقل کارافزابود بندگی کن تا ترا پیدا شود (مثنوی معنوی: 2525و2516و3/2525) مولوی معتقد است که اصل رسالت معجزه، حیات معنوی بخشیدن به انسانهایی که از در انکار و خیره سری و گمراهی در می آیند، می باشد: صدهزاران چشم دل بگشاده شد از دم تو، غیب را آماده شد و آن قوی تر، زآن همه کین دایم است زندگی بخشی که سرمد قائم است جان جمله معجزات این است خود کو ببخشد مرده را جان ابد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اوّل: كلّيّات و مقدّمات
1-1 مقدّمه 2
1-2 بیان مسأله 2
1-3 پرسش های تحقیقاتی 3
1-4 اهداف تحقیق 4
1-5 ضرورت و اهمّیّت تحقیق 4
1-6 تعریف واژه ها و اصطلاحات پژوهش 5
فصل دوم: مرور مطالعاتي
2-1 مقدمه 7
2-2 مبانی نظری 7
2-3 پژوهش های گذشته 7
فصل سوم: روش تحقيق
3-1 مقدمه 12
3-2 روش تحقیق 12
3-3 جامعه پژوهش 12
3-4 شیوه و ابزار جمع آوری اطلاعات 12
فصل چهارم: ارائه و تجزيه و تحليل اطّلاعات
مقدمه 12
كرامت 17
تعريف كرامت و تفاوت آن با انواع خوارق عادات 17
موافقان و مخالفان وجود كرامت 18
اثبات وجود كرامت 18
انواع كرامتها 20
(جدول شمارهي1: انواع كرامتها) 21
انگيزههاي اولياء از اظهار كرامت 22
مفهوم ولایت 24
معراج ویژه اولیا 27
دارا بودن قدرت الهی 27
فناء فی الله و بقاء الله 27
مرتبه ی تبدیلی 27
مقام الهام 28
دارا بودن عقل حقیقی 28
صاحب دل بودن 28
کرامت 29
انواع کرامات 33
دیدگاه متکلّمان درباره ی کرامت 36
دیدگاه عرفا درباره ی کرامت 38
کرامت و رابطه ی آن با ولایت از دیدگاه مولوی 39
کرامت در قرآن 40
سیر کرامات و اهمیت آن نزد مشایخ صوفیه 44
معجزه 47
ویژگی های معجزه 48
اقسام خارق عادات 48
انواع تحدّی در قرآن 50
فرق معجزه و کرامت (نبی ، ولی) 52
وجوه ولی در قرآن 55
تعداد و مراتب اولیاء 62
علم ولی نسبت به ولایت و کرامت خویش 64
استدراج، کرامت 66
مراتب اقسام کرامات از نظر شیخ احمد جام (ژنده پیل) 68
اثبات کرامت اولیا 70
اظهار کرامات اولیا در قرآن 71
کتمان کرامت 72
اصطلاح ولی ، پیر ، شیخ ، عارف، صوفی ، مرید مراد در زبان صوفیه. 75
ولی 75
پیر 75
شیخ 77
پیر در اندیشه عطّار 77
عارف 80
صوفی 82
مراد و مرید 86
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید پیران دروغین 88
انواع کرامت 90
لباس عافیت 91
دعا برای حاضر شدن طعام و آب 91
هدیه ای از خدا 91
باریدن نعمت 92
نماز و اجابت دعا 92
دعای عارفان برای رفع حوائج 92
دلو و فاتحه 92
پرداخت وام و مرگ احمد 93
برکت نفس عارف 93
رابعه و زنده شدن خر 93
مجازات تازیانه زننده 94
دزدی جامه 94
دعا برای پیدا شدن گم شده 94
نتیجه ی صبر 94
پیدا شدن نگین 95
دعای قطب برای طلب باران و برف 95
دعا برای حاضر شدن مال یا نعمتی 95
دیدن امور غیبی و گفتگو با عالم غیب 96
به حساب نیامدن مردم 96
برتر از ملائکه 96
درون پرده 97
اتّصال در بیابان 97
سؤال فرشتگان از بایزید 98
ندا از سوی حضرت حق 98
شکایت رابعه 98
برکت مسجد خرقانی 99
اخبار از مغیبات 99
دزد گنج نامه 100
مرگ پسر 100
طیّ الارض 100
فاش شدن راز 100
نشانه ی طواف 101
تیه بنی اسرائیل 101
نمایش کرامات با عناصر اربعه 101
آب 102
جوشیدن آب 102
تر نشدن در زیر آب 102
عبور از آب 102
تربیت دل 103
مالک دینار 104
ایمان رهبانان 104
شهادت مؤذّن 104
عقل به فرمان حق 105
خوردن خاگینه 105
کوی خدا 105
آتش 106
برکت دست مالک 106
شاهدی برای صدق 107
احمد و تنور 107
ریختن آب رو، برای دوست 107
خاک 108
مزد درمان 108
قدحی همچون آیینه 108
تسبیح زمین و کلوخ 108
نشاندن باد و آرامش کشتی 109
سایر کرامات 109
پیدا شدن نقش الله 109
نقش خدا 109
نقش الله از تولّد 110
مرگ در راه حق 110
مرید و فریب مکر 111
سخن انجیر 111
چراغ برای مهمانان 111
حسن و پریان 112
انواع مختلف کرامت 113
مشی بر آب 113
سجاده بر آب و هوا 114
سجده در آتش 116
دعای باران 116
دوستی با حیوانات 116
اخبار از مغیبات 117
طی الارض 117
آتش درکعبه 117
مُعلّق در هوا 118
تحمل گرسنگی و تشنگی 118
پرواز چون پرندگان 119
معجزات انبیا و کرامات اولیا 126
رسالت و بعثت انبیا و معجزات ایشان 126
معراج رسول اکرم (ص) 129
قرآن 130
دو نیم کردن ماه (شق القمر) 131
برگرداندن آفتاب (ردّ شمس ) 132
ولادت حضرت محمد (ص) همراه با معجزه 132
ناله کردن درخت از فراق حضرت (ص) 133
تسبیح گفتن سنگ ریزه در دست محمد (ص) 134
سخن با حیوانات و درختان واشیاء 134
جوشش آب از چاه خشک به برکت دعای پیامبر 134
عدم تاثیر زهر در وجود پیامبر وا شراف و اطلاع حضرت از بزغالة زهر. 135
معجزه چشم پیامبر 135
ایمان آوردن جنیان به پیامبر 136
اسلام آوردن شیطان پیامبر به دست پیامبر 136
دعای پیامبر در شب معراج جهت منسوخ شدن مسخ امتش 136
سایه نداشتن پیامبر در آفتاب 136
حضرت نوح (ع) 137
معجره اجابت نفرین نوح (ع) 137
خداوند حکیم زنان را تا چهل سال عقیم می کند 139
جوشیدن آب از تنور نشانة هلاکت قوم نوح (ع) 140
طوفان نوح 140
پنج میخ به نام پنج تن کشتی را آرام می کند 141
حضرت عیسی (ص) 142
حضرت عیسی تولّدی با معجزه 142
سخن گفتن حضرت عیسی(ع) درگهواره 143
زنده کردن مرگان به اذن خدای و شفای بیماران 144
مرغ عیسی (ع) ساختن پرنده از گل 145
راه رفتن عیسی بر روی آب 145
رنگرز و صباغ بودن حضرت عیسی (ع) 145
عروج حضرت عیسی به آسمان 146
نزول مائده آسمانی 146
حضرت موسی (ع) 147
آب گذشتن در بدو زندگی 147
شنیدن نکته توحید از درخت 147
تجلّی خداوند 148
عصای حضرت موسی (ع) 149
شکافتن دریا معجزة حضرت موسی (ع) 150
ید بیضای حضرت موسی (ع) 150
زنده کردن مُرده 151
مائده آسمانی 151
زدن عصا بر سنگی روان شدن دوازه چشمه از آن 152
عصا و سنگ موسی به ائمه اطهار به میراث رسیده 152
حضرت صالح و معجزه او (ناقة صالح ) 152
حضرت یونس (ع) 154
حضرت ابراهیم (ع) 155
زنده کردن پرندگان 155
حضرت ابراهیم و قربانی کردن اسماعیل (ع) 156
گلستان شدن آتش نمرود بر ابراهیم (ع) 156
معجزة دیگر مقام ابراهیم 158
نمایان شدن حکومت آسمان و زمین برای ابراهیم 158
در نتیجه دعای ابراهیم ، رسول اکرم و ائمه اطهار در ذریّه او قرار می گیرند. 159
حضرت یوسف (ع) 160
بوی پیراهن یوسف و روشن شدن چشمان یعقوب 160
خواب یوسف و تعبیر آن 161
حضرت یوسف (ع) تعبیر خواب پادشاه 165
حضرت سلیمان (ع) 166
نگین یاخاتم سلیمان 166
فرمانروایی سلیمان بر دیوان و اجنّه، و شیاطین و جانوران مختلف... 168
سلیمان وتسخیر باد 169
منطق الطیر سلیمانی 170
معجزة انتقال تخت بلقیس از زبان قرآن 171
حضرت داود(ع) 171
حضرت علی (ع) 174
کندن در عظیم خییر 174
دلیری حضرت علی در جنگ احد 175
دست بریدة قصاب را با آب دهان شفا داد 175
خوابیدن در بستر پیامبر در لیلة الدار جهت محافظت جان پیامبر 176
رّد الشمِس، برگرفتن خورشید برای علی (ع) 176
خضر و کرامات او 177
خضر از نظر عرفا 177
داستان اصحاب کهف 178
تفسیر اصحاب کهف 179
حضرت مریم (س) 185
رشد کردن غیر معمول حضرت مریم (س) 185
نازل شدن میوه و طعام بهشتی برای حضرت مریم (س) 185
معجزة دیگر حضرت مریم (ص) عطای عیسی به او بدون شوهر. 186
مریم برای زایمان به طی الارض به کربلا می رود 187
معجزه جاری شدن آب 187
خرما دادن درخت خشکیده 188
حضرت فاطمه (س) 188
فاطمه و طعام آسمانی 188
نور چادر فاطمه یهودیان را مسلمان کرد 189
مولانا جلال الدین 191
خوارق عادات ( معجزه و کرامت) 191
خوارق عادات ( معجزه و کرامت) معلول اذن و تصوّف الهی است... 192
نه معلول علل و اسباب طبیعی 192
معجزه، حکم علل و اسباب عادی را نقض کند 192
سبب ظهور خوارق عادات 192
رؤیت خوارق عادت از برگزیدگان خدا موجب هدایت حقیقت جویان و گمراهی بیشتر حقیقت ستیزان گردد 193
سبب ایمان آوردن مردم، مشاهدة معجزات نیست بل تجانس روحی است... 193
غایت معجزه، حیاتِ معنوی بخشیدن است نه نمایش اعمال عجیب... 194
تفاوت معجزه و سحر 194
کرامت پنهانی 194
خلع بدن 195
طیّ الارض 195
سحر 195
تاثیر و تصرّف سحر در نفوس مردم 196
تفاوت سحر و معجزه 197
رسوایی سحر 197
سحر حلال 197
کرامات اولیا 198
کرامت شیخ شیبان راعی 198
کرامت احمد خضرویه 199
کرامت ابراهیم ادهم 200
کرامات درویشی که در کشتی او را متّهم به دزدی کردند 201
حیرانی حاجیان در کرامات زاهدی که در بیابان تنها بود 202
کرامت شیخ اقطع و زنبیل بافتن او با دو دست 202
بینا شدن شیخ ضریر در هنگام قرائت قرآن 204
دقوقی و کراماتش 205
کرامت شیخ عبدالله مغربی 206
مژه دادن ابویزید از زادن ابوالحسن خرقانی 207
قصّه ی سبحانی ما اعظم شأنی گفتن ابویزید 208
حکایت شیخ محمّد سرزی غزنوی 209
حکایت مرید شیخ حسن خرقانی و کرامات شیخ 210
سحر و استدراج 212
سحر 212
فصل هشتم: «"کرامت" ویژه اولیا و خاصان حق» 213
«انواع کرامت در مثنوی»: 217
کرامات ظاهری: 218
کرامات باطنی: 221
فصل نهم: «فنا و تبدیل اوصاف در مثنوی» 222
انواع مكاشفات عرفاني در مثنوي معنوي 222
چكيده 222
مقدمه 223
كشف و شهود 226
انواع مكاشفات عرفاني 226
كشف صوري و كشف معنوي 227
مكاشبه ي صوي (آفاقي) 227
كشف بينايي 228
كشف بويايي 229
كشف شنوايي 229
كشف چشايي 230
كشف لمسي 230
احوال انفسي يا مكاشفات معنوي 231
كشف قدسي 232
كشف الهامي 232
كشف روحي 233
كشف سري 233
بررسي ويژگي هاي مشترك حالات آفاقي و انفسي از نظر استيس... 234
احساس عينيت 235
متناقض نما 236
احساس تيمن و نشاط و شادي 237
لحظه اي بودن 238
احساس ثقه و اعتماد 238
غيرقابل بيان بودن 239
ويژگي هاي اختصاصي احوال آفاقي 240
حيات همه موجودات 240
بينش وحدت نگرانه 241
ويژگي هاي اختصاصي احوال انفسي 242
وحدت وجودي 242
بي زماني و بي مكاني 243
حس اعتلا 244
نتيجه گيري 246
معجزات پیامبر اسلام (ص) در مثنوی معنوی 247
چکیده 247
مقدمه 248
معجزات پیامبر اسلام (ص) 248
استن حنّانه 248
اُستن حنانه از هجر رسول 249
شق القمر 251
رد شمس 253
سلام کردن سنگ و درخت بر پیامبر (ص): 253
سخن گفتن سنگریزه 254
کژ ماندن دهان مسخره کنندة نام پیامبر (ص): 256
مزرعه شدن سنگلاخ 257
خبر از بوی رحمن از جانب یمن 258
فریاد رسیدن رسول (ص) تشنگان قوم را: 262
پاک شدن همه جا برای پیامبر (ص) 267
ردای پیامبر (ص)، دیدة معنوی 268
نام پیامبر (ص) مایة نجات مسیحیان 270
نتیجه 273
مقدمه 273
خوارق عادات (معجزات – كرامت) 274
وجوه افتراق و اشتراك معجزه و كرامت 275
علل و اسباب طبيعي و الهي خوارق عادات 276
سبب و سرمايه خوارق عادات در مثنوي 277
حصول اصول خوارق عادات 278
اهداف خوارق عادات 279
خوارق عادات و اصل عليت 280
ديدگاه اهل كلام 281
ديدگاه عرفاني 282
نتيجه : 284
بررسی و مقایسه 291
کرامت های عملی 291
گفتگو با هاتف غیب 303
امدادها و یاری های غیبی خداوند 306
مستجاب الدّعوه بودن 308
کرامت به صورت خواب دیدن 311
نتیجه گیری 317
فهرست منابع و مآخذ 320
تعداد مشاهده: 3207 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 358
حجم فایل:1,683 کیلوبایت